Szakszuka, bliskowschodnie śniadanie (i nie tylko) mistrzów. 🥘

Shakshouka bardzo popularne danie z bliskiego wschodu oraz północnej afryki. Składa się z papryki, cebuli oraz czosnku w bardzo aromatycznym sosie pomidorowym.

Obecnie szakszuka stała się bardzo popularna na całym świecie, tradycyjnie dodaje się do niej jajka, które gotują sie w sosie pomidorowym. Jednak wegańska wersja tego orientalnego śniadania, może być tak samo dobra! Spróbujcie dodać do niej awokado, smażone tofu, falafela lub tak jak ja zrobiłem w tym przepisie – bakłażana smażonego w głębokim oleju.

Przyjęło się, że szakszuka jest daniem śniadaniowym, przez jajka, jednak pasuje też na obiad, kolację, podwieczorek, lunch, brunch czy nocny cheat meal.😜Jest pyszna, wszechstronna i pożywna. Zawsze kojarzyła mi się z pomidorową jajecznicą, przez smażenie wszystkich składników, a następnie zalewanie pomidorami, zamiast jajkami.


30 minut na dwie porcję.

Szakszuka:

  • 2 cebule (czerwona lub biała)
  • papryka czerwona
  • 2 ząbki czosnku
  • puszka pomidorów krojonych
  • łyżeczka kminu rzymskiego
  • łyżeczka kurkumy
  • ½ łyżeczki curry
  • ½ papryki słodkiej i ostrej
  • sól, cukier, pieprz
  • oliwa z oliwek
  • awokado, tofu, falafel, bakłażan (jaki dodatek macie ochotę)
  • świeża kolendra
  • za’tar, granat (opcjonalnie)

Szakszuka krok po kroku:

  1. Cebule kroimy w większą kostkę, czosnek w plasterki. Smażymy na rozgrzanej patelni ze sporym chlustem oliwy z oliwek
  2. Po chwili dodajemy paprykę pokrojoną w większe kawałki.
  3. Gdy warzywa się przysmażą dorzucamy wszystkie sypkie przyprawy i solimy łyżeczką soli. Chwilę smażymy, żeby wydobyć aromat przypraw.
  4. Wlewamy pomidory, do tego łyżeczkę cukru i pieprz. Gotujemy na małym ogniu 5-10 minut.
  5. Podajemy z ulubionym dodatkiem, ja użyłem smażonych w głębokim oleju plastrów bakłażana, dobry byłby też grillowany. Do szakszuki pasuje też smażone tofu, świeże awokado pokrojone w plastry lub nawet falafel. Koniecznie dodajemy listki świeżej kolendry. Opcjonalnie posypujemy za’tarem oraz granatem.

Tips & tricks:
*Zatar jest to mieszanka prażonych ziaren sezamu, sumaku, oraz oregano lub tymianku. Idealnie pasuję do wszelakich dań kuchni bliskowschodniej.

Smacznego! 🌱


Mercimek köftesi, czyli tureckie kofty soczewicowe.
Muhammara – pasta z pieczonej papryki z prażonymi orzechami włoskimi, bułką tartą i oliwą
Falafel za dobry.

👇🏻 Zapraszam na moje socjale 👇🏻


Sprawdź moje ostatnie przepisy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *