Prosty, smażony makaron ryżowy 5 smaków z tofu i warzywami. 🥢

Szybki makaron bún z ulubionymi warzywami i tofu w aromatycznym sosie 5 smaków. Comfort food w najczystszej postaci.

Bardzo prosty smażony makaron ryżowy, zawszę go robię gdy nie mam pomysłu na obiad czy kolację, a w lodówce czeka kilka warzyw, które możecie niedbale pokroić i od niechcenia i ewentualnie dodać tofu w kostkach. Możecie eksperymentować i dodawać różne warzywa, robić z tofu lub bez. Wychodzi bardzo orientalny, przez przyprawy, które wchodzą w skład mieszanki 5 smaków – anyż, cynamon, ziarna kolendry, pieprz syczuański, goździki. Makaron ryżowy znany jest tego, że wszystkie te smaki pochłania jak gąbka, a wszystko wychodzi na bardzo uzależniającą miskę, pełną umami.


Myślę, że w granicach 30 minut powinniście się zamknąć, na dwie spore porcję.

Makaron ryzowy 5 smaków:

  • 200g makaronu ryżowego (płaskiego)
  • kostka tofu naturalnego
  • cebula
  • kawałek imbiru
  • ząbek czosnku
  • kawałek pora
  • mała cukinia
  • ½ papryki
  • marchewka
  • kawałek białej kapusty (pekinka też będzie ok)
  • ½ daikon (biała rzepa)
  • sos sojowy 4 łyżki
  • cukier brązowy 1 łyżeczka
  • sriracha 1 łyżka
  • ocet ryżowy 1 łyżka
  • mieszanka przypraw 5 smaków 1 łyżeczka (ja używam tej i jest da best)
  • sól, olej do smażenia, woda
  • na wykończenie: szczypior, natka kolendry, prażona cebulka, miażdżone orzeszki ziemne, sezam.

Makaron ryżowy 5 smaków:

  1. Makaron ryżowy wkładamy do większej miski i zalewamy wrzątkiem na 5 minut. Po tym czasie odcedzamy i przelewamy lodowatą wodą.
  2. Przygotowujemy wszystkie warzywa. Cebulę kroimy w pióra, czosnek i imbir ścieramy na tarce. Wszystkie pozostałe warzywa kroimy w mniejsze kawałki o ulubionej wielkości. Białą kapustę szatkujemy.
  3. Tofu odciskamy z wody i kroimy w kostkę. Rozgrzewamy mocno patelnie z olejem, najlepiej woka. Smażymy tofu ze wszystkich stron, na koniec podlewamy go 2 łyżkami sosu sojowego, czekamy, aż odparuje i zdejmujemy z patelni.
  4. Do tej samej patelni dolewamy odrobine oleju i wrzucamy cebulę. Po chwili dorzucamy czosnek, imbir i trochę solimy. Następnie dorzucamy wszystkie pozostałe warzywa i smażymy na dużym ogniu, rzadko mieszając.
  5. Przygotowujemy sos, mieszamy ze sobą: 4 łyżki sosu sojowego, 4 łyżki wody, 5 smaków, srirache, ocet ryżowy, cukier.
  6. Gdy warzywa będą przysmażone, dorzucamy makaron ryżowy, mieszamy energicznie, żeby się nie posklejał. Zalewamy sosem, dodajemy kostki tofu. Całość mieszamy, przekładamy do naczynia, dodajemy składniki na wykończenie.

Tips & tricks:
*Ważne, żeby warzywa smażyć krótko, ale na dużym gazie. Tak, żeby były jędrne, nie przegotowane, bo będą się rozwalać.
*Nie przegotujcie makaronu ryżowego, bo zamiast niego wyjdzie papka.
*Próbujcie dodawać różnych warzyw, żeby znaleźć waszą ulubioną kombinację.

Smacznego! 🌱


Orientalne pomysły:

Turbo chrupiące bakłażanowe katsu. 🍆
Kimchi pizza, z sosem gochujang. 🍕
Tofu w sosie słodko kwaśnym. 🍍

👇🏻 Zapraszam na moje socjale 👇🏻


Sprawdź moje ostatnie przepisy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *