Zielone szparagi z wegańskim sosem holenderskim plus zasmażana młoda kapusta.

Bardzo wiosenna propozycja na obiad, szparagi al dente z wegańskim sosem holenderskim, zasmażana młoda kapustka ze skwarkami z tofu wędzonego. Dołóżcie do tego młode ziemniaczki z koperkiem gotowane w mundurkach, a będziecie w siódmym niebie.

Sezon na szparagi właśnie się rozkręca, jego amatorzy czekają na to przez cały rok. Młode wiosenny pędy szparaga uważane za afrodyzjak, są mega delikatne i pyszne w smaku. Z sosem holenderskim tworzą klasyczne danie kompletne, bez którego niektórzy nie zaakceptują, że nadeszła wiosna. Jednak najlepiej dogodzić sobie podwójnie i dołożyć do nich młodą kapustkę, ze skwarkami z tofu wędzonego.

Szparagi w kuchni.

Ze szparagami w kuchni można zdziałać różne cuda. Można je wrzucić na grilla, dodać do sałatki, zrobić zupę krem ze szparagami, zapiekanka, jednak jeżeli jeszcze ich nie próbowaliście polecam zrobić je klasycznie – właśnie z sosem holenderskim i wiosennymi dodatkami.

Gdzie najlepiej kupić szparagi?

Możecie się zdziwić mniej lub bardziej, ale szparagi coraz częściej są uprawiane na obrzeżach miast, polecam wam poszukać w waszej okolicy lokalnego gospodarstwa, które specjalizuję się w szparagach i sezonowych warzywach. Jeżeli jesteście z Warszawy mam dla was dwa adresy, oba bardzo blisko siebie (Białołęka) i oba naprawdę godne do sprawdzenia. Mają własne szparagi zbierane nad ranem w polu, oprócz tego możecie liczyć na zioła i sezonowe warzywa czy sadzonki kwiatów i ziół.

🌱 Gospodarstwo Ludwik Majlert

Gospodarstwo o historycznej nazwie Marcelin-Tadzinek położone w Białołęce (ul. Wyspiarska 45) na północno-wschodnich obrzeżach Warszawy, jest kontynuacją rodzinnych tradycji, sięgających XIX wieku.

W naszym gospodarstwie na 10-ciu hektarach uprawiamy warzywa, przede wszystkim gatunki mało znane lub zapomniane. Priorytety to: smak i prozdrowotność. Mimo “miejskiego” otoczenia gleby w Marcelinie wg wyników analiz nadają się do produkcji zdrowej żywności. Nasz sposób uprawy to ciągłe poszukiwanie “złotego środka”, łączenie najnowszych osiągnięć nauk rolniczych z elementami rolnictwa ekologicznego.

Dostaniecie tutaj bazylię tajską, kolendrę, pakchoi, szparagi, bób i wiele innych.

Źródło.

🌱 Gospodarstwo Rysiny

Jest to magiczne miejsce przy ulicy Smugowej 30. Wjeżdzając na Rysiny od razu poczujecie się jak na wsi, i to takiej magicznej z dużą ilością kwiatów. Znajduję się tam piekarnia, z własnoręcznie wypiekanym chlebem i drożdżówkami, ogromna szklarnia, w której kupicie niezliczone ilości sadzonek kwiatów czy ziół, o których nawet nie słyszeliście. I najważniejsze warzywniak, gdzie dostępne są sezonowe warzywa i owoce prosto z pola. W tym oczywiście szparagi.

Zdjęcie przekieruję was na stronę gospodarstwa.

Porcja na dwie osoby, max 30 minut.

Szparagi z sosem holenderskim.

  • pęczek szparagów zielonych (500g)
  • 50g margaryny/masła roślinnego lub oleju
  • ½ szklanki mleka roślinnego (używam sojowego)
  • płaska łyżeczka czarnej soli kala namak (smak jajka)
  • szczypta pieprzu
  • szczypta kurkumy (dla koloru)
  • łyżeczka płatków drożdżowych
  • sok z ½ cytryny
  • dwie płaskie łyżeczki mąki ryżowej

Szparagi z sosem holenderskim krok po kroku.

  1. Szparagi łamiemy przy końcówkach (bez główki), w celu pozbycia się łykowatych części. Szparag powinien się złamać właśnie tam gdzie zaczyna się twardsza część.
  2. Szparagi gotujemy 6 minut w osolonym wrzątku, wyjdą wtedy idealnie al dente.
  3. Przygotowujemy wegański sos holenderski, margarynę roztapiamy w garnku na małym gazie. Płatki drożdżowe ucieramy w moździerzu na pył, dodajemy do garnka razem z czarną solą, kurkumą pieprzem, mlekiem. Mieszamy trzepaczką, żeby sos był aksamitny i bez grudek, na koniec dodajemy sok z cytryny i mąkę ryżową.

Zasmażana młoda kapusta ze skwarkami z tofu wędzonego.

  • główka młodej kapusty
  • świeży koperek
  • cebula
  • ząbek czosnku
  • kostka lub ½ tofu wędzonego
  • sos sojowy
  • łyżeczka kminku
  • sól, pieprz, oliwa, olej

Zasmażana młoda kapusta ze skwarkami z tofu wędzonego krok po kroku.

  1. Kapustę szatkujemy na cieńsze paski. Cebulę w piórka.
  2. Rozgrzewamy oliwę w garnku. Zaczynamy od smażenia cebuli, następnie dodajemy starty czosnek. Solimy odrobinę.
  3. Po chwili smażenia dorzucamy kapustę, gotujemy na małym ogniu do zmięknięcia kapusty pod przykryciem, mieszając co jakiś czas.
  4. W międzyczasie robimy skwarki. Wędzone tofu kroimy w drobną kostkę, wrzucamy na rozgrzaną patelnie z olejem, smażymy do chrupkości, na koniec podlewając sosem sojowym. Dodajemy do kapusty.
  5. Na koniec wlewamy odrobinę sosu sojowego, siekany koperek i kminek.

Smacznego! 🌱


Więcej wiosennych inspiracji:

Tradycyjny wiosenny chłodnik wegański z botwinki.
Rzodkiew małosolna i kiszona.
Ostre pesto z liści rzodkiewki zero-waste + propozycja na penne z zielonymi warzywami.

👇🏻 Zapraszam na moje socjale 👇🏻


Sprawdź moje ostatnie przepisy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *