Uniwersalne kotlety/burgery zero-waste, z warzyw po bulionie.

Zostały wam aromatyczne warzywa z gotowania bulionu? Zróbcie z nich kotlety! Z kaszą jaglaną, soczewicą, podsmażaną cebulką i pastą miso.

Jestem zupoholikiem, bardzo często gotuję gar bulionu, na różne zupy – ramen, pho, rosół i tak samo często zostaję z tymi przesiąknietymi smakiem jarzynkami. Robię z nich sałatki warzywne typu jarzynowa, kręcę pasztet lub robię właśnie takie kotleciki, które są idealne do ziemniaczków na obiad lub do wsadzenia w bułkę jako burger.

Najlepsze jest to, że jest to uniwersalny przepis, który można dowolnie modyfikować i dodawać swoje dodatki. Spróbujcie dodać kukurydze czy groszek z puszki, świeże zioła jak natka pietruszki czy koperek, suszone pomidory – konfiguracji nie ma końca i od was zależy ich finalny smak! Do tego wszystkiego, możecie je usmażyć lub upiec.


Powinniście się uwinąć w 45 minut, zależy też czy chcecie je usmazyć czy upiec i czy macie już ugotowane warzywka. Na ok. 15 kotlecików.

Kotleciki warzywne:

  • warzywa z bulionu: 2 marchewki, kawałek pora, 2 pietruszki, ½ selera, kawałek kapusty białej
  • 200g kaszy jaglanej
  • 200g soczewicy czerwonej (lub innej)
  • duża cebula
  • ½ puszki kukurydzy
  • 2 łyżki jasnej pasty miso (opcjonalnie)
  • łyżeczka kolendry w ziarnach
  • bułka tarta
  • mąką pszenna, ziemniaczana lub z ciecierzycy
  • sól, pieprz, olej

kotleciki krok po kroku:

  1. Kaszę jaglaną i soczewicę gotujemy do kompletnej miękkości. Wystarczy je zalać taką samą ilością wody i gotować na małym gazie pod przykryciem ok. 15 minut.
  2. Cebulkę kroimy w kostkę i smażymy z odrobiną oleju i solą.
  3. Warzywa kroimy w bardzo małe kawałki, możecie je przepuścić przez malakser, zblendować, ale nie na papkę, tak, żeby miały jakąś teksturę. Ja warzywa razem z kaszą i soczewicą przerobiłem maszynką do mięsa.
  4. Łączymy warzywa z cebulką, kukurydzą, kaszą i soczewicą, dodajemy 2 łyżeczki soli, zmiażdżoną kolendrę, pastę miso, kukurydzę, pieprz, 3 łyżki bułki tartej, 2 łyżki wybranej mąki.
  5. Masę mieszamy i formujemy w rękach kotleciki, które obtaczamy w bułce tartej. Smażymy na rozgrzanej patelni z olejem, do złotego koloru i chrupkiej skórki z obu stron. Kotleciki równie dobrze pieką się w piekarniku, układamy na blaszce i pieczemy w 200°C (góra-dół) przez 30 minut.

Tips & tricks:
*Masa na kotleciki może się różnić w konsystencji, w zależności jakich warzyw użyliście, jeżeli będzie za sucha lub mokra i ciężka do formowania, żonglujcie ilością mąki czy bułki tartej dodawanej do masy.
*Jeżeli będziecie piec kotleciki, polecam dodać odrobinę oleju do masy.
*Próbujcie dodawać swoich ulubionych składników i przypraw, tak żeby kotleciki najbardziej wam smakowały.

Kotleciki smażone.
Kotleciki pieczone.
Kotlecik zamknięty w burgerze z dodatkami.

Smacznego! 🌱


Jarzynowe inspirację:

Wegański pasztet zero waste z warzyw po wege rosołku.
Wege rosół z pieczonych jarzyn.
Wegański pasztet na dwa sposoby – ala podlaski oraz muffinki.

👇🏻 Zapraszam na moje socjale 👇🏻


Sprawdź moje ostatnie przepisy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *